Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

Denna månads Mindley Expert Spotlight är Magnus Helgesson – en man som sällan sitter still.

Vi fångade honom mellan två möten och fick till slut en pratstund över en kopp kaffe i Stockholm. Det blev snabbt tydligt att Magnus inte drivs av att stå i rampljuset, utan av att hjälpa andra växa. För honom handlar det inte om vad du uppnår – utan om vem du blir på vägen.

Vad får en tioåring att bestämma sig för att bli miljonär – utan att ens veta vad det innebär? I Magnus fall var det inte pengar som drev honom, utan något mycket större. Något som kom att forma ett helt livsverk.

När vi frågar Magnus vem han egentligen är, börjar han inte prata om alla bolag han byggt, böcker han skrivit eller de tusentals människor han coachat. I stället tar han oss till en källartrappa i Falkenberg och en TV-serie från 80-talet: Par i hjärter, med Jonathan Hart i huvudrollen.

– När jag var 10 år låg jag där i trappan och tjuvkikade på tv:n då mina föräldrar trodde att jag hade gått och lagt mig. Och så ser jag Jonathan Hart på tv – han är self-made miljonär, han flyger helikopter, han har en vacker fru och han hjälper människor. Och jag bestämmer mig där och då: jag ska bli self-made miljonär… utan att veta vad det betyder.

Men det var inte för helikoptern. Inte för champagnen. Inte ens för miljonen. Det som fastnade var att han hjälpte människor.

Ännu viktigare blev den tecknade figuren Karl-Bertil Jonsson – 14 år, från en välbärgad familj, inspirerad av Robin Hood. Han jobbar extra på posten och börjar i hemlighet ge bort rikas julpaket till fattiga, bakom ryggen på sin far Tyko Jonsson – direktör och förespråkare av “ordning och reda”.

– Det var något i hans handlingar, att han gav bort de rikas julklappar till de fattiga. Det triggade en värdering hos mig: att man kan göra stora saker med små medel. Det har aldrig riktigt släppt.

Från källartrappan till koncernchef – Magnus Helgessons entreprenörsresa

Beslutet i trappen blev startskottet på ett liv fyllt av slit, driv och ett nästan orubbligt fokus. Men också tvivel, motgångar – och ögonblick då allt kunde ha tagit slut.

– Jag minns ett tillfälle när jag var ca 11 år, satt i sängen med 131 kronor och 25 öre – då var jag på väg att ge upp. Jag storgrät, för jag insåg att om jag skulle bli miljonär på enkronor, skulle det aldrig gå. Då kom mamma in, såg mig och sa: ”Det finns bara en skillnad mellan vinnare och förlorare. Vinnare ger aldrig upp.” Jag har burit det med mig hela livet.

Och det märks. Magnus har aldrig nöjt sig med det förväntade. När han tog över restaurangkedjan Harrys var det ett bolag i kris. Men han skrev ett kontrakt med sig själv: tio år, inte en dag längre – och förvandlade företaget till en framgångssaga med över tusen medarbetare, miljonomsättning och ett helt nytt ledarskapstänk.

– Jag hade glömt att jag skrivit det där kontraktet, tills min son Melvin, då 16 år, en dag smällde igen en dörr – som tonåringar gör. Då insåg jag: det har gått nio år och åtta månader. Jag är på väg att svika mitt eget beslut. Så jag sa upp mig – med fyra månader kvar.

Vikten av att hitta sitt varför

Magnus återkommer ofta till ordet varför. Inte som en floskel, utan som ett existentiellt behov att förstå sin riktning.

– Många jag coachar vill prata om vad de ska göra och hur de ska göra det. Men det funkar inte om du inte vet varför. Det sitter inte i hjärnan. Det sitter i hjärtat.

Vårt vad bor i hjärnan (IQ), vårt varför i hjärtat (EQ), och vårt hur i vår intuition – det Magnus kallar LQ.

– Ju högre IQ du har, desto svårare är det att lita på intuitionen. Men det är där du hittar ditt varför. När du hittar det, blir det inte jobbigt längre – det blir meningsfullt.

Att stå på scen för att beröra – inte imponera

Magnus bär sin berättelse som en öppen bok. Inte för att glänsa. Utan för att beröra. För att hjälpa.

– Det som inspirerade mig att börja föreläsa var inte att jag ville stå på en scen. Det var att jag ville hjälpa fler människor än jag kunde nå i ett företag.

När vi frågar vilket ögonblick i karriären som varit mest minnesvärt, lyfter han fram året 2009.

– Det var när Tony Robbins tog med mig i sin innersta krets tillsammans med Scott McIntosh, familjen Obama med flera. Där fick jag möjlighet att presentera min modell för hur man gör en affärsplan på en sida. Jag hade gjort det en gång tidigare i Las Vegas för 1000 personer, men det här var något helt annat. Det var hemma hos Tony med en liten, exklusiv grupp. Idag har vi en väldigt fin kontakt och hörs ofta.

Vad händer härnäst för dig?

Framtiden? Magnus skrattar när han pratar om nya projekt – workshops, retreats, event, affärsplaner på en sida och… ja, säkert något som inte ens har ett namn än.

– Nu jävlar kör vi. Det går inte att sitta still i båten längre.

Och kanske är det just där hans livsfilosofi summeras. Det handlar inte om att ha alla svar. Inte om att veta exakt hur det ska gå. Det handlar om att börja gå.
Och att aldrig ge upp.

Hur många kan du beröra? Hur många kan du hjälpa?

Och där har du Magnus Helgesson.
Full fart framåt. En man som bär sin drivkraft med stolthet och delar generöst med sig av både klokskap och tokskap. En föreläsare som inte lämnar någon oberörd – oavsett om du möter honom i ett samtal, på scen eller över glödande kol.

Är Magnus den katalysator ni behöver för att skapa rörelse, mod och mening i ert nästa ledarforum, konferens eller teamutveckling?

För det handlar inte om att uppnå mål.
Det handlar om vem du blir på resan.

Och du – missa inte nästa artikel där Magnus delar med sig av sitt verktyg för att skapa en affärsplan på en enda sida. Det är enklare, smartare och mer kraftfullt än du tror.

Denna artikel finns också publicerad på Eventeffect, Executiveeffect, Passioneffect och Saleseffect